Orginal postad av Johan på caravanum.se
Byggt sedan: 1948
Plats: Örebro, Sverige
Ibland möter man personer som bott i husvagn i flera decennier och haft flera olika vagnar. Ofta behöver de inte ens säga vilket märke de första vagnarna var av, för jag hinner fråga: ”var det en SMV?” Oftast har jag rätt.
De äggformade husvagnarna från Örebro är en symbol för svensk husvagnskultur. De flesta vagnarna som rullar är från 60- och 70-talet när tillverkningssifforna var som störst. 1964 byggdes 750 vagnar. SMV husvagnar är också populära i Nederländerna där det rullar ca 450 vagnar.
Husvagnshistorien började under det sena 40-talet när Helmer Berglund besökte USA. Det var då som han fick se Kalle Anka och Musse Piggs husvagnssemester på TV. Inspirerad reste Helmer Berglund tillbaka till Sverige och påbörjade bygget av en egen vagn på Borgallén i Sörby, Örebro. Hans fru drömde om sommarstuga medan Helmer själv ville kunna resa omkring. Den första vagnen hade en karosslängd på ca 3 meter och totalvikt på 490 kg. Priset var ca 4000 SEK. Vagnens kompakta mått visade sig också på höjden, men det gick att fälla ned golvet för att få fullständig ståhöjd i vagnen. Hela fyra sovplatser fanns också.
1950 presenterades en större SMV-modell som samtidigt var 100 kg lättare än ursprungsmodellen. 1952 fick vagnarna utåtbucktande sidor vilket kom att känneteckna samtliga SMV-modeller fram till och med 1978. 1955 presenteras SMV 6. Året efter tas verksamheten över av Mats Berglund som bildar aktiebolaget Verkstads AB Essemve.
En SMV från 1953
SMV-logga på hjulen är ett ovanligt inslag
SMV 1954
Senare kom modellen SMV 8 som 1960 ersattes av den större och rymligare SMV 10. På den tiden var det inte standard med bromsar på husvagnen. Som tillval fanns elbromsar och från 1964 fanns alternativet påskjutsbroms, något som uteslutande alla husvagnar i Europa har idag. Elbromsens fördel var att det underlättade vid backning eftersom bromsarna inte låste sig, däremot var konstruktion mycket tekniskt komplicerad.
SMV 8
Det här är en kul detalj! En toalett inne i garderoben. Platsbesparande!
1964 presenterades också SMV 12 som tillverkades i olika versioner fram till 1967 då högertrafik infördes och dörren flyttades till högersidan. Modellen fick det nya namnet SMV 14. Den fanns i varianterna L med fotogenvärme och enkelglas, LS med gasolvärme och dubbelglas samt flaggskeppet 14 LSR med vattenburen radiatorvärme typ ALDE 2800-2900. SMV 14 byggdes ända fram till 1970.
SMV 14 LS
Interiören i 14 LSR
1971 presenterades SMV 24 med karosslängden 4,1 meter och SMV 25 med karosslängden 5,1 meter. 24-modellen fanns i varianterna LS och LSR med totalvikt på 750 resp. 790 kg och priset ca 14 000 resp. 16 000 SEK. SMV 25 hade totalvikten 1080 kg och kostade ca 20 000 SEK. 1973 ersattes 24-modellen av SMV 34 LSR med karosslängden 4,20 meter och totalvikten 950 kg. Priset var ca 18 000 SEK för en ny 34 LSR och ca 21 500 SEK för en ny SMV 25 CL. Detta år tas företaget över av trion Hägersås/Johansson/Tormod. Samtidigt får samtliga modeller den nya lastkännande elektron-bromsen från Linde och moderna radialdäck.
1976 får modellerna nya namn, 34 döps om till 420 och 25 får namnet 520. Året efter, 1977 ersätts 420 (146 tillverkade) av 440 som har karosslängden 4,40 meter och totalvikten 990 kg. Från modellåret 1979 har alla SMV-vagnar raka sidor med kulhamrad plåt. Taket är dock fortfarande av samma design som tidigare. Modellprogrammet 1979 bestod av 440, 520 och 590 boggie. Sistnämnda är försedd med större Bofors-fönster och ett chassie i galvaniserat stål. Boggieaxeln hade momentstag mellan axlarna och var så att säga en ”äkta boggie-axel”. Övriga fabrikat använde sig av enklare parallellaxlar utan momentstag. Planlösningen i 590 hade stor sittgrupp fram, kök i mitten längs högerväggen, garderob och toalett mitt emot samt en liten sittgrupp bak.
Till 1980 får SMV 590 ett lättare aluminiumchassi så att bland annat Volvo 240 kunde dra vagnen utan hinder. Detta året presenteras även helt nya minstingen SMV 380, mycket efter önskemål från den Nederländska marknaden. 1981 ersätts 440 av 460 och 525 tillkommer. 1982 får 590 ny planlösning där köket flyttas till vänstersidan och toaletten flyttas till högersidan (sett bakifrån). Modellprogrammet bestod detta året av följande modeller:
380
460
460 DL
525
525 DL
590
1982 var alltså det året som SMV hade flest modeller. Året efter, 1983 är det 460, 525 och 590 som utgör modellprogrammet. Detta var det sista året som 590 boggie byggdes och totalt byggdes modellen i 250 exemplar under perioden 1979-1983. 1984 ersätts 525 och 590 av den enkelaxlade SMV 550 och boggieaxlade 550 GL. Priserna för dessa var ca 75 000 resp. 85 000 SEK.
SMV 590 boggie och 550 med enkelaxel
1985 blir Olle Björklund VD över SMV och de 14 återförsäljarna. Man lanserade modellen Trofé med en mer konventionell design. Detta som ett alternativ till de traditionella modellerna med sin påkostade konstruktionsprincip. Trofé hade en karosslängd på 5,70 meter, bredden 2,25 meter och tjänstevikt och totalvikt på 1030 resp. 1260 kg. Priset var ca 85 000 SEK. Detta året presenterades även husbilen Campero Av de klassiska modellerna fanns 440 och 550.
1986 tar Raimo Tunsved över verksamheten efter 20 år som anställd. Tillverkningen av de klassiska modellerna 440 och 550 fortsätter i liten och hantverksmässig omfattning. 1991 ersätts 440 av 450 och 1998 gör 380 comeback.
SMV 450 -93 (Gasolkofferten är ändrad)
2006 lanseras en rullande bastu, kallad Bastuvagnen. Den kan än idag beställas. Invändig längd på Bastuvagnen är 5,35 meter och totalvikten 1480 kg. Bastuvagnen är idealisk för olika friluftsevenemang och vid personalmöten mm. Förutom att vara en bastu på hjul finns också bland annat kassett-toalett, dusch, 60 liter kylskåp och två 42 liters vattentankar i vagnen.
SMV bygger även husvagnar för särskilda ändamål, t ex gatukök. 2007 togs 380 bort bland standardvagnarna och istället tillkommer 500. Standardmodellerna är nu alltså 450, 500 och 550.
2008 firar SMV 60 år som husvagnstillverkare, med en specialmodell av 500. Till skillnad från standardutförandet har denna långbäddar bak, mer LED-belysning utvändigt, ALDE Compact 3010 värmepanna, ny inredning, 3-lågig spis, nya textilier, ny taklucka och invändig belysning.
På SMV-verkstaden Car-A-Part international i Vittsjö finns "kanske" en av de första prototyperna från 1947. Den ägdes tidigare av dottern till grundaren Helmer Berglund.
Foto: Gunnar Ingelse, Car-A-Part International och Helge Alared