Hemsida

Vad hände år...

2017

SMV-träff 18-20/8-17

Helgen vecka 33 samlades 20 SMV-ekipage på Gustavsviks Camping i Örebro som en direkt fortsättning på förra årets lyckade träff. När alla hade rullat in hade vi ett årsmodellspann från 1954 till 2002. En del drog med matchande bil ”från tiden”, andra med mer ”moderna plastraketer” (undertecknad bl.a….men min SMV är ju en 91:a så….det må väl vara förlåtet). En europeisk fläkt stod Mimi och Bart Blankenberg för, de var på plats med sin 520 från 1977 som de köpte ny i slutet av 1976!

Programmet var enkelt och opretentiöst. Inrullning på fredagen, uppställning, montering av förtält och allmänt iordningställande av vanlig campingtyp. Sedan vidtog det sociala. Nya ansikten, bekanta från förra året. ”Hej, kul att ses igen!” och ”Hej, vad roligt med lite nya ansikten” osv. Långbord arrangerades på aftonen och diskussionerna höll igång sent inpå natten….

Lördagen var träffens höjdpunkt, besök på SMV i Örebro. Efter att Nerikes Allehanda fått nys om träffen och gjort reportage om vår träff så begav vi oss i samlad trupp mot SMV för att strax före klockan 12 rulla in genom grindarna och vi kunde direkt konstatera att det hänt en hel del sen förra året…. Nyplanerade uppställningsytor, nymålad fasad, mer portar och invändigt omgjort för att kunna ta in mer vagnar för reparation. SMV bytte ägare förra året och det var ju naturligtvis lite oro i SMV-leden hur det skulle bli. Så som det nu verkar kommer verksamheten rulla på och vi kan andas ut.

Verksamheten hos SMV består numer av dels försäkringsjobb på husvagnar/husbilar samt renovering av SMV-vagnar. Vid vårt besök informerades om att mycket händer just nu och att något ”ganska stort” är på gång….vad som är på gång förtäljdes inte men vi började ju givetvis spekulera och förmodligen spekulerar du som läsare likt oss just nu….

Efter besöket valde en del att besöka Wadköping i Örebro medans en del återvände direkt till Gustavsvik där det erbjöds förströelse för de flesta med minigolf, bad etc. Grillarna tändes åter och långbordet denna afton blev ett U-bord. Även denna kväll fortsatte umgänget långt in på natten, trevligt!

Söndagen bjöd på sovmorgon för en del men jag tror de flesta var uppe ganska tidigt, en del hade ju en bit att åka hem. Förtält revs, det vevades stödben och vinkades hejdå. En återkommande fras var ”Vi ses nästa år”.

Ett väldigt trevligt inslag var blott 14-årige Tom Hammarberg som nyss köpt en egen husvagn och deltog i träffen. Hans fina SMV 14 drog blickarna till sig och Tom sken som solen. Han hade velat köpa en vagn i flera år och nu äntligen fått tillfälle att för 4000 (!) bli ägare av en riktigt fin vagn. Enligt vad undertecknad erfarit fick hela familjen Hammarberg blodad tand på det här med husvagn efter träffen…

Nästa år firar SMV 70 år…ni kommer väl på träffen då?  Håll utkik på Facebook och hemsidan för mer info!
Vid tangentbordet

Helge Alared

2016

Träff i Örebro.

Vi ( Mia och Bernt) satt och pratade om att det skulle vara roligt att sätta ihop en träff igen.En träff som är anspråkslös, och att få träffa flera SMV diggare. Prata erfarenheter, köpa grejer och kolla varandras olikheter I vagnar om smarta lösningar. Och att det är SMV husvagnar-husbilar som är vårt fokusområde.
På denna träff var vi 10 vagnar. Vi alla bestämde att vi skulle ha en ny träff året därpå. Vi bestämde datum och att vecka 33 passar utmärkt bra. Eftersom att jag (Mia) redan hade fixat med träffen 2016 så blev det automatiskt att jag tog på mig det.
Det har pratats länge om en svensk SMV klubb. Så vi tog upp frågan på träffen. Och alla ville ha någon sorts klubb. En en klubb upptar så mycket tid. Men däremot en intresseförening skulle man kunna ha. Betänketiden fick bli till 2017 års smv träff.
Aktivitet: SMV besök och vi fick åka veteran buss till SMV. Självkostnads pris. Chauffören var Helge Alared, bussen var en Scania Vabis 1954 med kaross från Hägglund & Söner i Örnsköldsvik. Helge är medlem i Nora Bergslags Veteranjärnväg (NBVJ) och lånade bussen därifrån.

Text: Mia Löfqvist

Träff 2016Träff 2016Träff 2016Träff 2016

2013

Träff i Örebro.

2013 år SMV träff, var det Karen and Joost som höll i träffen.
Jag och Bernt såg att träffen skulle vara av en ren slump.
Men vi åkte dit, det var 3 st husvagnar från Sverige. Nederländerna var det 8-9 st. Finland var det 8-9 st.
Harri från Finland hade införskaffat, öl med SMV logga på, en tröja med loggan och en mugg med loggan på.
Vi hade utflykt till SMV och efteråt så var det endel som var till vattentornet, slottet och vadköping. Vi åkte även lite crusing I stan.
Vi hade det väldigt trevligt tillsammans trots att vi inte pratade samma språk. Alla var mycket nyfikna på varandras vagnar. SMV vännerna ifrån Finland hade mannekäng uppvisning på venetage kläder.

Text: Mia Löfqvist

Träff 2013

top
Hemsida
Meny
Nytt

Här kontaktar du oss lättast:

Bernt Löfquist:
070-748 83 20
eller via mail här

Är det tekniska frågor svarar gärna:

Joost Ingelse:
0451-740 145 eller
070-257 52 17 mellan 18.00 - 21.30

Peter Hjerpe
Jag som gör hemsidan hittar du här

Vill du få kontakt med oss snabbt så finns många av oss på facebook dagligen, vi finns på gruppen SMV husvagnar